Telenet

Adobe Experience Manager helpt Telenet aan een optimale gebruikservaring op alle touchpoints. 

Telenet is de grootste kabeldistributeur in België. Om telecomdiensten en content aan te bieden aan  2,9 miljoen huishoudens, rekent Telenet op een overtuigende marketingaanpak met meerdere on- en offline touchpoints.

Om meer consistentie te brengen in die online ervaring, vroeg Telenet aan iDA Mediafoundry haar websites te migreren naar Adobe Experience Manager (AEM), onderdeel van de Adobe Marketing Cloud. Binnen een tijdsbestek van 8 maanden, slaagde iDA Mediafoundry erin de time-to-market van nieuwe online initiatieven van Telenet te verlagen met 30%, en de customer experience van de belangrijkste touchpoints aanzienlijk te verbeteren.

De uitdaging: consistentie brengen in een bekend merk

Online marketing is een uitdaging. Gebruikers wisselen voortdurend tussen apparaten en touchpoints. Merken hebben moeite om zich aan te passen aan de flexibiliteit en snelheid van de consument. De meeste bedrijven weten dat consistente en relevante ervaringen de sleutel zijn, maar hebben moeite om dit echt toe te passen.


"De residentiële website en online shop, ons business-to-business platform, onze support site: al die touchpoints bestonden, maar praatten niet met elkaar," zegt Manu Heirbaut, Software Development Manager bij Telenet. "We hielden customer experience en statistieken bij voor elke site apart, maar hadden geen inzicht in het geheel.”


Daarnaast was er ook een operationele uitdaging, voegt Daniel Cambré toe, e-Development Manager van Telenet: "Content authoring binnen Telenet gebeurde door IT. Daardoor was de time-to-market relatief hoog. Bovendien werd alles beheerd per site. Assets werden te weinig hergebruikt, waardoor ook de kosten stegen. Omdat Liberty Global, het moederconcern van Telenet, een positieve ervaring had met AEM, zochten en vonden we lokale expertise om Adobe Experience Manager bij Telenet te implementeren.”

Daniel Cambré, Manu Heirbaut, Luc Bomans
Hoofddoelstellingen van dit project
  • Consistentie brengen in de customer experience van de verschillende online touchpoints
  • De time-to-market verminderen, door content authoring te verplaatsen van IT naar de business
  • Kosten verminderen, door hergebruik van assets te stimuleren
  • Meer targeting, op basis van up-to-date gegevens van alle touchpoints
Sterke punten van Adobe Experience manager

 

Geen tijd te verliezen: van intake tot go live in slechts 8 maanden

Op een termijn van 8 maanden bracht een gemengd team (Telenet, iDA Mediafoundry, anderen) twee essentiële touchpoints van Telenet over naar Adobe Experience Manager. Het content management van de belangrijkste residentiële site en de support website verhuisden, en de sites kregen ook een volledige make-over.

"Dit project was een schoolvoorbeeld," zegt Cambré. "We spraken een timing af, en die volgde iDA Mediafoundry tot op de minuut."

"Elke implementatie van een nieuw platform is natuurlijk een uitdaging," voegt Luc Bomans toe, Business Development Manager bij iDA Mediafoundry, "maar technisch gesproken is ontwikkelen voor Adobe Experience Manager niet meer of minder moeilijk dan een standaard Java-project. De technische expertise van iDA Mediafoundry in Java & AEM hielp Telenet om snel deze nieuwe technologie toe te passen. Demo's, training en on-site support zorgde voor een snelle uitrol bij de business. "

 

Goede resultaten, en dat is nog maar het begin

Met de nieuwe integratie up and running, ziet Telenet goede resultaten. "Onze cross-channel, cross-device customer experience is drastisch verbeterd", zegt Manu Heirbaut. "Adobe Analytics en Adobe Target laten ons toe de interacties op onze websites te volgen, en te reageren met de juiste content voor de juiste gebruiker op het juiste moment."

De time-to-market voor nieuwe online initiatieven is gedaald met 30%. Dat betekent niet alleen dat de kosten dalen, maar ook dat Telenet nu veel sneller kan reageren op klanteninteracties. De online consistentie van het merk is verbeterd, terwijl het hergebruik van assets toeneemt.

In de nabije toekomst zal Telenet blijven samenwerken met iDA Mediafoundry, onder andere aan de business-to-business en de zelfzorgwebsites. "De eerste twee integraties focusten op nieuwe klanten. Nu willen we dezelfde consistentie ook bieden aan bestaande klanten,” zegt Cambré nog. "Onze goede ervaring met iDA Mediafoundry garandeert een snelle uitvoering, en we kijken ernaar uit ook in de toekomst mooie resultaten neer te zetten."

 

 

Over Telenet

 

Telenet Group is de grootste leverancier van breedband diensten in België. Het bedrijf levert analoge en digitale kabeltelevisie, vaste en mobiele telefoniediensten en content aan hoofdzakelijk residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Daarnaast biedt Telenet zakelijke diensten aan klanten in heel België en Luxemburg onder het zustermerk Telenet Solutions.

Meer weten? Neem contact met ons op

Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Uw e-mailadres is ongeldig

Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht